Превръщане на продължаващите учебни пътеки в реалност: политически сценарии до 2040 г.

На 19 февруари 2025 г. се проведе конференцията „Превръщане на продължаващите учебни пътеки в реалност: политически сценарии до 2040 г.“, организирана от Cedefop. Основната цел на събитието беше да насърчи дискусии за бъдещето на ученето през целия живот и за политическите рамки, необходими за създаване на интегрирана и съгласувана учебна система. Конференцията акцентира върху разработването на гъвкави и пропускливи образователни системи.
Конференцията започна с темата „Прозрачност на системите и квалификациите: дългият и труден път“. Бяха подчертани предизвикателствата и напредъка през последните две десетилетия в подобряването на прозрачността и преносимостта на учебните резултати в европейските образователни системи. Основният акцент беше върху необходимостта от съгласувани системи, които да позволяват на хората да надграждат предишни постижения, улеснявайки преминаването между различни сектори на образование и обучение.
В презентацията се подчерта значението на прозрачността и съпоставимостта на квалификации,те подкрепени от механизми за осигуряване на качеството, които са хармонизирани между държавите и образователните подсистеми. Този подход цели да даде възможност на учащите се за признаване и оценяване на уменията и знанията, придобити чрез разнообразни учебни преживявания, което от своя страна ще насърчи мобилността и възможностите за учене през целия живот.
Cedefop представи основните изводи от проекта „Прозрачност и преносимост на резултатите от ученето: Анализ на последните 20 години и политически сценарии до 2040 г.“. Проучването анализира инициативи, насочени към подобряване на гъвкавостта и проходимостта на образователните системи, като се фокусира върху подхода на резултатите от ученето и признаването на неформалното и самостоятелното учене.
Изводите показаха значителен напредък в насърчаването на системи, ориентирани към учащите се и гъвкави учебни пътеки, включително:
• Приемане на модулни и базирани на резултатите от ученето системи.
• По-голяма съпоставимост и валидиране на квалификации в международен план.
• Увеличаване на възможностите за международна мобилност на учащите се.
Въпреки това, предизвикателствата остават по отношение на прилагането на този подход в отделни страни и подсистеми. Проучването подчерта необходимостта от по-координирани стандарти за осигуряване на качеството и цифрови инструменти за подобряване на преносимостта на учебните резултати.
Политически сценарии до 2040 г.: бъдещето на ученето през целия живот
Основната част на конференцията беше посветена на изследването на пет политически сценария, разработени за стимулиране на стратегически дискусии относно бъдещето на ученето през целия живот. Тези сценарии не са прогнози, а изследователски инструменти, предназначени да насочват развитието на политиките чрез разглеждане на ключови променливи: гъвкавост (персонализиране на учебните пътеки) и пропускливост (мобилност между образователните сектори и държавите).
Flex Max (Висока гъвкавост, Висока пропускливост)
Този оптимистичен сценарий представя визия за безпроблемна учебна екосистема, в която учащите могат да се възползват от персонализирани учебни пътеки, достъпни в различни държави. Залага се на висока гъвкавост и мобилност, като дава възможност за комбиниране на различни модули и квалификации според индивидуалните нужди и цели на учащите. В този контекст цифровите инструменти и изкуственият интелект играят ключова роля в признаването и валидирането на разнообразни учебни преживявания, независимо от мястото или формата на обучение.
Rigid Islands (Ниска гъвкавост, Ниска пропускливост)
Сценарият запазва традиционния модел на стандартизирани, линейни учебни пътеки, които предлагат малко или никакви възможности за персонализация и мобилност. Учебното съдържание е строго стандартизирано и се фокусира върху традиционните квалификации, без да предоставя гъвкавост в избора на модули или методи за оценяване. Този сценарий ограничава междусекторната мобилност и признаването на неформалното учене, което води до по-малка гъвкавост в кариерното развитие.
Fragmented Flexibility (Висока гъвкавост, Ниска пропускливост)
Тук се предвиждат персонализирани учебни преживявания с висока степен на гъвкавост, като позволява на учащите се да избират модули и формати на обучение според индивидуалните си нужди. Въпреки това, връзката между различните образователни подсистеми е ограничена, което затруднява признаването на квалификации и учебни резултати при преминаване между сектори или държави. Липсата на съгласуваност в стандартите за качество и валидирането на неформалното учене ограничава мобилността и гъвкавостта на учебните пътеки.
Rigid but Connected (Ниска гъвкавост, Умерена пропускливост).
Сценарият се фокусира върху структурирани и стандартизирани учебни пътеки, които предлагат минимални възможности за персонализиране. Въпреки това, този сценарий осигурява силна преносимост в рамките на същата образователна подсистема, включително трансгранична мобилност за признати квалификации. Това позволява на учащите се да осъществяват мобилност между различни образователни институции в рамките на една и съща подсистема, но ограничава междусекторната мобилност и интеграцията на неформалното учене.
Gated Communities (Умерена гъвкавост и пропускливост)
Сценарият позволява модулно обучение в рамките на специфични подсистеми, което предоставя умерена гъвкавост в избора на учебни пътеки. Въпреки това, признаването на неформалното учене е ограничено, а мобилността между различните подсистеми и държави е умерена. Цифровите инструменти и изкуственият интелект се използват за валидиране на квалификациите, но липсата на съгласуваност в стандартите за качество и липсата на пълна интероперативност ограничават възможностите за трансгранична мобилност и признаване на квалификациите.
Формиране на бъдещето на ученето през целия живот до 2040 г.
В контекста на променящия се свят до 2040 г., изводите от събитието ще бъдат от съществено значение за насочване на политическите решения, които да осигурят прозрачни, гъвкави и пропускливи учебни системи, проправяйки пътя за истински интегриран и съгласуван Съюз на уменията (Union of Skills).
Национален експертен екип по ПОО към ЦРЧР