Обратно към ЦРЧР

Стратегия по заетостта на Република България 2021-2030 г.

окт. 19, 2021

Стратегия по заетостта на Република България 2021-2030 г.

Приета с Решение на Министерски съвет от 15.07.2021 г.

Целите и приоритетите на Стратегията по заетостта 2021 – 2030 г. са изведени на базата на извършен SWОT анализ на състоянието на пазара на труда. Целите и приоритетите в Стратегията са обвързани и с ангажиментите на България в областта на заетостта, произтичащи от необходимостта от изпълнение на Плана за действие на Европейския стълб за социалните права.

Стратегията включва 11 дейности за постигане на целите и изпълнение на приоритетите  , като първата дейност „Дейности за повишаване качеството на работната сила според изискванията на работните места на база прогнозите за търсенето на работна сила с определени умения, дигитализацията и новите технологии“  включва въпроси, свързани с осигуряването на качествено образование, обучение и възможности за учене през целия живот, с цел придобиване на знания, умения и компетентности,  цифровите знания и умения  и повишаване на цифровата грамотност, предлагането на  широк спектър от обучения за усвояване на професия, обучения по ключови компетентности, обучения на работното място, стажуване, чиракуване, обучения чрез работа (дуална система на обучение), с повишаване на квалификацията на преподавателите по професионална подготовка, вкл. и на тези във висшите училища, дигитализация на учебното съдържание и прилагане на модерни системи за кариерно израстване  и др.

Специално място в Стратегията е отделено и на „Уменията и квалификациите“ , като е акцентирано на ролята на образованието и обучението за подобряване на уменията. В тази връзка държавите-членки следва да адаптират националните системи за образование и обучение, за да осигурят приобщаващо, висококачествено образование и обучение от ранна възраст и да подкрепят хората да поемат отговорност за своето

До 2025 г. държавите членки си поставят за цел да развият Европейско образователно пространство с три основни насоки – насърчаване на мобилността в рамките на ЕС, инвестиране в хората и тяхното образование и насърчаване чувството за европейска принадлежност и повишаване информираността за културното наследство. Основните стъпки на европейско равнище, по които България като страна-член на ЕС също трябва да даде принос, включват:

  • Осигуряване на възможности за мобилност за всички хора чрез програмите Еразъм+ и Европейския корпус за солидарност, създаване на Европейска студентска карта за отразяване по достъпен начин на академичните постижения;
  • Задълбочаване на сътрудничеството за разработване на учебни програми, които да предоставят знания и умения, които са съществени за съвременния социално-икономически живот;
  • Подобряване обучението по чужди езици, като до 2025 г. се осигури младите хора в Европа да завършват средно образование с добри познания по два чужди езика;
  • Насърчаване на ученето през целия живот, като на европейско равнище е поставена амбициозната цел да се повиши делът на хората, участващи в учене през целия живот;
  • Засилване на иновациите и използване на дигиталните умения в образованието, подготовка на нов план за действие за реализиране на дигитално образование;
  • Подобряване на образователната политика чрез европейските финансови инструменти, поставяне на цел за инвестиции в образованието до 5% от БВП.

Основните количествени цели, заложени в Стратегията са:

Достигане на коефициент на икономическа активност за населението между 15 и 64 г. до 77,7% (при стойност 72,2% за 2020 г.);

Снижаване на относителния дял на лицата на 15 – 29 навършени години, незаети и неучастващи в образование и обучение от населението на същата възраст до 15% (при стойност 18,1% за 2020 г.);

Относителен дял на лицата, участвали в обучение през предходните 12 месеца, 25 – 64 г. до 35,4%.

В Стратегията е включен и Списък с показатели за мониторинг на изпълнението й.

Линк към стратегията – https://www.mlsp.government.bg/uploads/26/zaetost/employment-strategy-2021-2030.doc

ПОО екип