Обратно към ЦРЧР

Новото проучване на „Образование без раници“ показва значителен ръст в използването на генеративен ИИ и все по-позитивни нагласи към ролята му в образованието

май 22, 2025

Каква е ролята на изкуствения интелект в българските училища днес и как тя се променя? Новото проучване на „Образование без раници“, проведено през февруари 2025 г., дава ясен отговор – учителите и училищните екипи използват генеративни ИИ инструменти значително по-често и са все по-оптимистично настроени към тяхното приложение.


ChatGPT остава най-често използваният генеративен ИИ сред учителите (76,82% го използват редовно). Впечатляващо е второто място на българския модел BGGPT – 45% от анкетираните го използват редовно, а над 82% са го изпробвали.

През декември 2023 г. 72% от учителите посочват, че не използват редовно инструменти като ChatGPT или Bing Chat (никога не са ги ползвали или са опитали веднъж, но не са продължили). Днес тенденцията се обръща – само 27,71% от учителите остават извън редовната употреба на генеративен ИИ (9,24% никога не са използвали, а 18,47% са опитали веднъж, но не продължават).
По-малък дял от административните екипи изобщо не използват ИИ (21,81%).
При училищното ръководство най-често срещана е седмичната употреба (32,73%), докато учителите най-често го използват „няколко пъти в месеца“ (36,55%).


Средните училища се отличават и с най-висок процент респонденти, които използват ИИ „няколко пъти в месеца“ (44,95%), както и с най-нисък дял на никога не използвалите (4,59%), което показва широко разпространение на технологията в тези институции. Докато селата и по-малките населени места показват контрастни тенденции – с високи стойности както за редовна употреба, така и за отказ от технологията – областните градове демонстрират по-умерен, но стабилен интерес, като седмичната и месечната употреба са най-разпространени.
Като изключим София-област, най-висок дял на ежедневни потребители изненадващо има в селата (20%), следвани от градовете (12,84%), София-град (10,75%) и областните градове (8,70%).

Най-висок процент на опитали веднъж и спрели се наблюдава в София-град (22,58%) и градовете (20,18%).
От анкетираните, които използват ИИ, най-честите приложения са:
• Създаване на задачи, тестове и образователни ресурси – 79,91%
• Разработка на урочни планове и уроци – 45,66%
• Превод от чужди езици – 38,36%
• Административни дейности – 36,53%
• Създаване на съдържание за социални мрежи и комуникация – 18,72%
• Програмиране – 11,42%
Тези данни показват, че ИИ вече не е просто експериментален инструмент – той активно се използва в различни аспекти от училищната дейност.

Източник и изображения: Образование без граници

Ако искате да разгледате пълния доклад с всички детайли и анализи, свалете го от тук: https://obr.education/ai-bulgarian-schools/?utm_source=brevo&utm_campaign=____20250521&utm_medium=email&utm_id=314

Национален експертен екип по ПОО към ЦРЧР