Изводи и заключения от проучването на Cedefop за Индивидуалните учебни сметки (Individual Learning Accounts – ILA)

Изводи и заключения от проучването на Cedefop за Индивидуалните учебни сметки (Individual Learning Accounts – ILA)
На 22 октомври 2024 г. Cedefop организира виртуално събитие, за да представи резултатите от своето обширно проучване за Индивидуалните сметки за обучение (ILAs). Проучването има за цел да изследва потенциала за развитие на ILAs в избрани държави-членки на ЕС, предоставяйки ценни ресурси за заинтересованите страни, ангажирани с финансирането на обучението на възрастни. Проучването покрива примери и добри практики от Австрия, Естония, Германия, Ирландия и Нидерландия.
Разбиране за Индивидуалните сметки за обучение
Индивидуалните сметки за обучение са иновативни финансови инструменти, предназначени да подкрепят обучението на възрастни, като предоставят на индивидите личен бюджет за образование и обучение. Концепцията е еволюирала през годините, като в Европа са се появили различни модели. Тези сметки позволяват на индивидите да натрупват средства за своите образователни нужди, често допълвани от правителствени схеми или подкрепа от работодатели. Проучването на Cedefop разкрива няколко типа ILAs включително:
-
- Сметки на принципа на спестяванията – индивидите внасят средства в своите сметки, които след това се допълват от целеви фондове.
- Ваучери за стойност – предоставят определена стойност на съфинансиране за конкретни обучителни курсове.
- Интегрирани права: Комплексен подход, който включва индивидуални права за обучение за цялото работоспособно население, насърчаващ натрупването и прехвърляемостта на средства.
Основни изводи от примерите
Примерите в проучването разкриват разнообразни подходи за прилагане на ILAs в различни държави, всяка с уникални предизвикателства и възможности:
Нидерландия
Страната е направила значителни стъпки в основаването на подходи от типа ILA, особено чрез STAP-бюджета, който предоставя 1 000 EUR годишно за обучение и продължаващо професионално образование и обучение. Въпреки това, предизвикателствата остават, като ограничен платен отпуск за обучение и остри разлики в подкрепата между различните социално-икономически сектори.
Германия
Проучването идентифицира необходимостта от реформа и разширение на съществуващите механизми за финансиране, като например Подкрепата за повишаване на квалификацията. Предложените федерални инструменти включват схеми за покриване на директните разходи за продължаващо професионално образование и обучение и дълги отпуски за обучение.
Австрия
Австрийският модел подчертава комбинация от национални ILAs за продължаващо професионално образование и обучение и регионални инструменти за финансиране от страна на търсенето. Проучването предлага разширяване на финансираната от страна на предлагането рамка, за да се подобри достъпът до обучението на възрастни.
Естония
Въвеждането на Картата за обучение като нов инструмент, свързан с ILAs, демонстрира ангажимента на Естония да интегрира ILAs в по-широката политика, насочена към подобряване на възможностите за обучение на възрастни.
Ирландия
Въпреки че конкретни детайли от ирландския промер за финансиране в рамките на системата за продължаващо образование и обучение (Further Education and Training – FET) не бяха подчертавани в презентацията, общите изводи предполагат необходимост от персонализирани подходи, които да вземат предвид уникалния социално-икономически контекст на всяка страна.
Предизвикателства и възможности
Проучването на Cedefop подчертава няколко предизвикателства при прилагането на индивидуалните сметки за обучение, включително:
-
- Интеграция на политиките – осигуряването на съгласуваност между националните и местните политики остава значителна пречка.
- Валидиране на резултатите от учене – ограниченото признаване на неформалното и информалното обучение може да попречи на ефективността на индивидуалните сметки за обучение.
- Социално-икономически неравенства – разликите в подкрепата, налична в различни сектори, могат да създадат неравенства в достъпа до възможности за образование и обучение.
Въпреки тези предизвикателства, проучването също така посочва множество възможности за подобряване на обучението на възрастни чрез ILAs. Чрез реформиране на съществуващите структури за финансиране, интегриране на ILA в регионалните рамки на пазара на труда и насърчаване на инструментите от страна на търсенето, страните могат да създадат по-инклузивна и ефективна екосистема за обучение на възрастни.
Индивидуалните сметки за обучение притежават потенциал за трансформационен инструмент за финансиране на обучението на възрастни в Европа. Чрез учене от опита на различни държави и адресиране на идентифицираните предизвикателства, заинтересованите страни могат да работят за създаването на по-справедлива и достъпна среда за образование на възрастни. Продължаващият диалог и сътрудничество между държавите-членки на ЕС ще бъдат от решаващо значение за реализирането на пълния потенциал на ILA в подкрепа на ученето през целия живот за всички.
Презентацията от събитието може да намерите тук.
Национален експертен екип по ПОО към ЦРЧР