Обратно към ЦРЧР

Динамика на развитие на уменията в европейски контекст (2015 – 2022 г.) според Европейския индекс на уменията

дек. 13, 2024

Наскоро публикуван анализ на CEDEFOP за измененията в системите за умения в страните от ЕС дава оптимистичен поглед за ключовата роля на уменията в прехода към цифрова и зелена икономика. В публикацията се проследяват резултатите от Европейския индекс на уменията в период на съществени трудности – последици от финансовата криза, пандемия от Ковид-19, ускорено навлизане на технологиите във всички сфери; демографски промени и др.

Европейският индекс на уменията (ESI) на CEDEFOP измерва как функционират системите за умения в страните-членки от Европейския съюз. Той се състои от 15 индикатора, отнасящи се до три измерения на уменията (3 стълба на уменията – Fig.1):

  • развитие на уменията – качество на образованието, насочено към умения;
  • активиране на уменията – реализация и приложение на уменията като преход от образование към работа;
  • съответствие на уменията – доколко усвоените умения отговарят на изискванията на пазара на труда.

Обобщените данни от Европейския индекс на уменията през 2024 г. показват предимно положителни промени.  Общо за всички страни в ЕС за периода 2015 – 2022 г. се отчита подобрение в системите за умения (Fig.2). Пандемията се отразява негативно и води до понижаване на индекса, но след това се забелязва бърз напредък и през 2022 г. се постига ръст с 9 пункта над нивото от 2015 г.

Средно за страните от ЕС най-съществено подобрение се забелязва по отношение на третия стълб – съответствие на уменията, което се дължи и на по-добрите резултати при използване на уменията. Европейският индекс на уменията показва тенденция към сближаване на системите за умения на отделните страни. Най-впечатляващо подобрение за периода 2015 – 2022 г. се наблюдават в Ирландия и Кипър. България, Гърция, Испания, Франция, Италия и Португалия също отбелязват подобрение над средното равнище за ЕС.

Въпреки че като цяло анализът на Европейският индекс на уменията е положителен, с които европейските образователни системи предстои да се справят, за да осигурят още по-успешна професионална квалификация и реализация на пазара на труда. Върху равнището на умения влияние оказват и фактори като демографската криза, застаряването на работната сила, технологичното развитие и промените в характера на труда. Системите за професионално образование и обучение трябва да продължат да се развиват, независимо от показания прогрес. От тях се очаква да функционират така, че да гарантират, че съвременната работна сила не само ще придобие необходимите умения и ще се адаптира към промените, но ще създава иновации и условия за ускорен икономически растеж.

 

Източник: Cedefop (2024). Evolution of European skills systems: performance 2015 to 2022. Publications Office of the European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2801/7086928

https://www.cedefop.europa.eu/en/publications/9199#group-details

Национален експертен екип по ПОО към ЦРЧР