Обратно към ЦРЧР

Валидирането на неформалното и информалното учене: напредъкът на Европа в разпознаването на уменията

окт. 8, 2025

На 7 октомври 2025 г. експерти от системите за квалификации и валидиране в Европейския съюз, както и членове на мрежата ReferNet, участваха в уебинара „Validation of non-formal and informal learning: moving forward“, организиран от CEDEFOP. България бе представена от д-р Ирина Димитрова, член на Националния експертен екип по професионално образование и обучение и ReferNet изследовател.

Невидимото учене с реална стойност

Въвеждащата сесия подчерта, че конкурентоспособността и социалната кохезия на Европа зависят от способността да се разпознава и използва пълният спектър на човешкия потенциал. Докато формалното образование и обучение осигуряват базови знания и умения, огромен обем от компетентности се придобиват извън класната стая – чрез работен опит, доброволчество, гражданска ангажираност и самообучение.

Милиони европейци притежават ценни умения, придобити извън формалните системи, които остават неразпознати и несертифицирани. Валидирането на неформалното и информалното учене прави това знание видимо, признато и измеримо, създавайки пътища за професионално и личностно развитие, мобилност и икономически растеж.

Валидирането като двигател на приобщаване и конкурентоспособност

Валидирането допринася едновременно за социалното включване и за икономическата конкурентоспособност. От гледна точка на социалното включване, то осигурява по-широк достъп до образование и заетост, подпомага по-добрата интеграция на мигрантите въз основа на техните умения, признава доброволческия и неформалния опит и играе ключова роля за модуларизацията и индивидуализацията на ученето.

От гледна точка на конкурентоспособността, валидирането улеснява достъпа до по-подходящи работни места, ускорява преходите при смяна на кариерните пътеки, повишава ефективността на процесите по повишаване на квалификацията и преквалификацията на работещите, подпомага привличането на таланти чрез подход „уменията на първо място“ и осигурява по-добро съответствие между търсенето и предлагането на умения.

Информационният хъб на CEDEFOP 20 години опит, обединени в един инструмент

Основният акцент на събитието бе представянето на новия информационен хъб на CEDEFOP за валидиране на неформално и информално учене – дигитална платформа, която обединява 20-годишната европейска експертиза в тази област.

Хъбът свързва трите ключови източника на информация:

  1. Европейските насоки за валидиране на неформално и информално учене (3-то издание, 2023) – основен методологически документ;
  2. Европейския инвентар по валидиране (European Inventory on Validation) – обобщава националните практики, механизми и примери от 32 страни (включително 11 държави под егидата на ETF);
  3. Националните доклади по държави – с подробни данни, сравнения и анализи на добри практики.

Платформата, достъпна чрез този линк и позволява на потребителите да имат достъп до насоките онлайн и да черпят примери по държави, да сравняват специфични аспекти на различните модели, както и да имат достъп до публикации и събития по темата.

Европейската рамка за развитие и сътрудничество

Презентацията проследи 20-годишната еволюция на политиките по валидиране – от „Бялата книга за преподаване и учене“ (1995) до новата визия за „Съюз на уменията“ (Union of Skills) през 2025 г.

Хъбът на CEDEFOP надгражда този опит, като обединява усилията на Европейската комисия, ETF и държавите членки за създаване на интерактивна база данни и визуализиращи инструменти, които улесняват взаимното учене и анализа на политиките.
За България, в контекста на прилаганата рамка за валидиране (Закона за професионалното образование и обучение и  Наредба № 2 от 13 ноември 2014 г. за условията и реда за валидиране на професионални знания, умения и компетентности), този ресурс предлага възможност за по-добро съпоставяне на националните политики с европейските тенденции, както и за участие в общоевропейската общност на практиката.

Национален експертен екип по ПОО към ЦРЧР