Резултатите от ICCS 2022 показват неотложна нужда от подобрение на гражданските компетентности на учениците

- Една трета от 14-годишните ученици в България се интересуват от политически и социални въпроси.
- 64% от българските ученици вярват, че демокрацията все още е най-добрата форма на управление.
- 34% смятат, че политическата система в България функционира добре.
Доверието на българските ученици в политическите институции е ниско и през 2022 г. значително се е понижило в сравнение с 2016 г.
Това са само част от резултатите от третото издание на Международното изследване на гражданското образование – ICCS 2022 (ICCS 2022, International Civic and Citizenship Education). Те бяха обявени на 28 ноември 2023 г. от Международната асоциация за оценяване на образователните постижения (International Association for the Evaluation of Educational Achievement, IEA).
Обикновено това изследване остава встрани от обществения интерес, засенчено от други подобни, но много по-популярни проучвания като Програмата на ОИСР за международно оценяване на учениците – PISA, както и двете международни оценявания на учениците в IV клас – на четивната грамотност (PIRLS) и на математическата и природонаучната грамотност (TIMSS).
последните две изследвания се провеждат от IEA. IEA е неправителствена организация, обединяваща изследователски центрове в повече от 60 държави от цял свят, включително България. В подготовката и провеждането на ICCS участват също Австралийски съвет за образователни изследвания (Australian Council for Educational Research, ACER), Лаборатория за педагогически експерименти в Университета „Рома Тре“ в Рим (Laboratorio Pedagogia Sperimentale) и Университетът LUMSA в Рим (LUMSA University of Rome). Те осъществяват общото управление на проекта и разработването на рамката и концепцията на изследването.
Повече информация може да намерите на следния линк:
Източник: МОН
Национален експертен екип по ПОО към ЦРЧР