Обратно към ЦРЧР

Модернизиране на чиракуването в контекста на цифровизацията: публикация на Cedefop и OECD

юли 14, 2024

В днешно време нуждата от квалифицирани работници, владеещи дигиталните технологии, е по-критична от всякога. Чиракуването отдавна е признато като ценен път за хората да придобият практически умения и знания в различни индустрии. За да се отговори на нарастващото търсене на дигитални умения в програмите за чиракуване, Cedefop и OECD създават съвместна публикация, която изследва стратегии за модернизиране на чиракуването, за да се отговори на предизвикателствата на дигиталната ера.

Отделните статии в тази публикация изследват как нуждите от умения се променят поради цифровия преход, как това влияе върху системите за чиракуване, как чиракуването може да подпомогне и насърчи прехода и как може да се възползва от ефективното възприемане и използване на технологии в тяхното предоставяне в училище и в реално работно място, където се осъществява учебната практика.

Статиите ясно показват, че дигиталните технологии имат голям потенциал за предоставяне на професионално образование и обучение, включително чиракуване. Те представят множество случаи за това как дигиталните технологии вече са въведени в ПОО и чиракуването. Технологии като AR/VR и симулатори (или софтуер за симулирани среди) дават възможност на обучаемите да изпитат специфични работни ситуации, на които иначе не биха били изложени по време на обучението си в училище или на работното място, по безопасен начин, който позволява проба и грешка. Като такива те обогатяват възможностите за учене в процеса на работа, които са в основата на чиракуването. Те често успешно възпроизвеждат работна среда и позволяват на учениците да изпълняват задачи, които са близки до реалните, също така правят обучението достъпно за повече чираци. Цифровите решения, които включват симулации или геймификация, често помагат както за персонализиране на процеса на обучение, така и за увеличаване на чирака. Обучението на учители и обучители в използването на софтуер за планиране на ресурсите на предприятието (ERP) оказва положителен ефект по отношение на развитието на нови умения, преодоляване на пропуските в цифровите умения, развиване на способността да обучават и оценяват учениците.

Публикацията започва с разглеждане на концепцията за цифровия преход и неговото въздействие върху работната сила. Традиционните програми за чиракуване трябва да се адаптират, за да гарантират, че чираците са оборудвани с дигиталните умения, необходими за  модерното работно място.

Дава се дефиниция на дигиталния преход като продължаващ процес на интегриране на цифрови технологии в различни аспекти на бизнес операциите, което води до фундаментални промени в начина, по който се извършва работата и се предоставят услугите.

Обърнато е внимание на липсата на умения, която съществува в резултат на цифровия преход, където има несъответствие между уменията, изисквани от работодателите, и тези, притежавани от работната сила. Преодоляването на тази празнина е от решаващо значение за осигуряване на устойчивост и растеж на индустриите в цифровата ера. Уменията в области като анализ на данни, цифрова комуникация и технологична интеграция все повече се превръщат в изискване за много работни места.

Чрез тясно сътрудничество с работодатели и заинтересовани страни от индустрията, програмите за чиракуване могат да бъдат пригодени да включват най-новите дигитални технологии и практики, като се гарантира, че чираците са оборудвани със съответните умения след завършване на обучението си.

Чиракуването служи като мост между формалното образование и света на труда, като предлага безпроблемен преход за хората да прилагат своите теоретични знания в практически условия. В дигиталната ера този мост е от съществено значение, за да се гарантира, че хората са не само академично подготвени, но и дигитално компетентни за изискванията на съвременните работни места.

Разгледани са различни стратегии за модернизиране на чиракуването, за да се приведе в съответствие с нуждите от цифрови умения. От включването на цифрови инструменти и технологии в програми за обучение до насърчаване на сътрудничеството между заинтересованите страни в индустрията, има много начини, по които програмите за чиракуване могат да бъдат актуализирани, за да подготвят по-добре чираците за дигиталната ера.

Във фокус е и въпросът дали има връзка между състоянието на цифровизация на секторите и предизвикателствата, пред които са изправени учебните фирми при набирането на чираци.

Публикацията също така разглежда ролята на Европейския съюз в подкрепа на развитието на дигитални умения в програмите за чиракуване. Чрез инициативи като Коалицията за цифрови умения и работни места ЕС работи, за да гарантира, че хората в цяла Европа имат достъп до висококачествени възможности за обучение по цифрови умения.

Подчертани са потенциалните ползи от включването на цифрови технологии в обучението за чиракуване. От подобрен опит в обучението до повишена ефективност в развитието на уменията, цифровите инструменти могат да революционизират начина, по който чираците се обучават и подготвят за работната сила.

Публикацията включва казуси и най-добри практики от организации, които успешно са модернизирали своите програми за чиракуване, за да отговорят на нуждите от цифрови умения. Тези примери от реалния свят предлагат ценна представа за практическото внедряване на цифрови технологии в обучението за чиракуване.

Включена е информация за различните предизвикателства, с които се сблъскват швейцарските фирми за обучение при набирането на чираци, особено в контекста на цифровия преход. Фактори като променящи се изисквания за умения, развиващи се длъжности и засилена конкуренция за таланти допринасят за трудностите при наемането на работа, изпитвани от тези фирми.

В този контекст учителите и обучителите ще останат основни участници в системите за чиракуване. Въпреки че AI решенията могат да станат все по-ефективни в подкрепа на обучаемите (чатботове), връзката между чираците и техните обучители и учители ще остане централна за развитието на широк набор от умения, които чиракуването може да помогне за развитието. Например уменията за преподаване и общуване на наставниците остават важни дори когато чираците могат да използват софтуер за симулация или инструменти за AR/VR. Това, което може да се промени, е контекстът на ролята на учителите и обучителите: те трябва да бъдат подготвени да работят все повече като треньори и фасилитатори на ученето, а не като източници на всички знания, тъй като обучаемите в много случаи са запознати с няколко цифрови технологии.

В контекста на бързо променящи се технологии и остър недостиг на умения, често има спешност сред заинтересованите страни да адаптират програмите за ПОО, за да предоставят бързи решения. Особено в случай на повишаване на квалификацията или преквалификация на възрастни, компонентът на работното място на чиракуването се разглежда като обещаваща възможност за развитие на умения, включително в нови цифрови сектори. В много случаи това се постига чрез цифрови модули и микрокредити, които са сравнително нови в пейзажа на чиракуването.

Публикацията на Cedefop и OECD служи като ценен ресурс за заинтересованите страни, които искат да модернизират чиракуването за цифровата ера. Чрез възприемане на цифрови технологии и прилагане на иновативни стратегии, програмите за чиракуване могат да гарантират, че чираците са снабдени с уменията, необходими за успех в днешната цифрова икономика. Чрез сътрудничество и ангажимент за непрекъснато усъвършенстване, бъдещето на чиракуването изглежда добро решение в дигиталната ера.

Пълен текст на публикацията

Национален експертен екип по ПОО към ЦРЧР