Обратно към ЦРЧР

Микроудостоверенията и бъдещето на ученето: доверие, приобщаване и нови хоризонти за уменията

окт. 27, 2025

На 23 октомври 2025 г. CEDEFOP проведе мащабен виртуален семинар „Microcredentials and the Future of Learning“, който събра представители на Европейската комисия, изследователи, социални партньори и експерти от мрежата ReferNet.
Основната цел на събитието бе да се изследва разнообразието и ролята на микроудостоверенията извън формалното образование, тяхната свързаност с пазара на труда, както и механизмите за качествено осигуряване, признаване и социална приобщаемост.

Европейският контекст: от политика към практика

Встъпителната сесия, ръководена от Мара Бруджия, заместник-директор на CEDEFOP, и Джордж Костакис, координатор на Департамента за професионално образование и квалификации, очерта рамката на европейския подход към микроудостоверенията.
Анна Банчик (DG EMPL, Европейска комисия) представи политическата визия зад инициативата, залегнала в Препоръката на Съвета от 2022 г.

Както се подчерта, микроудостоверенията, подчерта тя, са инструмент за:

  • видимост и преносимост на уменията;
  • валидиране на неформално и информално учене;
  • по-достъпно и качествено учене през целия живот;
  • дигитално, разбираемо и съпоставимо удостоверяване на компетентности.

В рамките на инициативата Skills Portability, Европейската комисия подкрепя включването на микроудостоверенията в националните квалификационни рамки и въвеждането на адаптирани механизми за осигуряване на качество, които да гарантират доверието и съпоставимостта между различните държави членки.

В основната пленарна част се представиха първите резултати от мащабното изследване Microcredentials for VET and Labour Market Education and Training, проведено в 42 национални рамки и 27 държави членки.

Изследването показва, че микроудостоверенията извън формалното образование се осъществяват чрез шест основни модела:

  • микроудостоверения, издавани от университети и ПОО институции;
  • професионални сертификати за компетентност;
  • международни стандартизирани удостоверения;
  • секторно признати квалификации;
  • удостоверения, издавани от работодатели;
  • отворени цифрови значки (badges).

Резултатите потвърждават, че микроудостоверенията запълват празнината между формалното образование и динамичните нужди на пазара на труда, но тяхната преносимост и доверие все още зависят от това кой ги издава и как се гарантира качеството.

Бяха разгледани реални примери от строителния сектор и културните и творчески индустрии (CCI). Джули Бьофис (EuropeOn) определи микроудостоверенията като „UFO – непознат обект за работодателите“, подчертавайки нуждата от яснота, прозрачност и социален диалог. В сектора на електрическите инсталации над 70% от предприятията са микрофирми, често без HR отдели, което изисква опростени, надеждни и цифрови механизми за сертифициране.

Беки Ричес (Materahub, Италия) представи казус от творческите индустрии, където 99% от фирмите са малки и средни предприятия и обучението е самоинициирано и неформално. Микроудостовенията в този контекст подпомагат мобилността, признаването на неформални умения и създаването на по-гъвкави професионални пътеки.

Основните изводи от практическото прилагане на модела на микроудостоверенията са следните:

  • Микроудостоверенията могат да решават спешни дефицити на умения в бързоразвиващи се сектори;
  • Необходима е съвместна разработка с индустрията за постигане на доверие;
  • Доказателства за ефективност (влияние върху заетостта, продуктивността) са ключови за приемането им от работодатели;
  • Включването им в Europass и дипломни приложения би повишило тяхната видимост и признание.

Беше представен националния модел за Унгария, въведен с Министерски указ №39/2024, който регламентира микроудостоверенията като част от системата за обучение на възрастни. Всички издадени удостоверения се регистрират в държавна дигитална система, имат стандартизирано съдържание и подлежат на външна оценка на всеки шест години.

Ключовите принципи:

  • интегрирано осигуряване на качество в съществуващите системи (не отделна рамка);
  • прозрачност и проследимост чрез дигитално издаване;
  • засилена роля на Секторните съвети за умения при разработката и прилагането на учебните програми. .

Представи се и университетски подход, на примера на Франция, базиран на иновативна екосистема, основана на осигуряване на качеството:

  • каталог от 36 квалификации, които водят до микроудостоверения, по soft skills и две по green digital transition;
  • двуетапно проучване на удовлетвореността (в края и 6 месеца след курса);
  • дигитални значки, валидирани чрез отворени стандарти;
  • партньорства с компании като Thales, Safran и EDF;
  • включване на микроудостоверенията в бакалавърски, магистърски и стажантски програми.

В последните сесии експерти от QQI (Ирландия), Nuffic (Нидерландия), KIC (Малта) и Института за образователни изследвания (Полша) разгледаха темите за преносимостта, признаването и дигиталните иновации.

Беше подчертано, че:

  • липсата на общи критерии между секторите възпрепятства автоматичното признаване;
  • цифровото удостоверяване е критично за изграждане на доверие между системите;
  • микроудостоверенията са все по-често разглеждани като част от европейските рамки за цифрови умения и AI грамотност.

В заключителната дискусия, модерирана от Анастасия Пулиу, участваха представители на OECD, ETF и Engineering Education Australia.

Основната дискусия се оформи около следните въпроси:

  • Какво е наистина новото в понятието „микроудостоверение“?
  • Дали те насърчават равнопоставеност или създават нови бариери?
  • Каква е ролята им в следващите 5–10 години?

Общото заключение: микроудостоверенията вече не са периферна форма на учене, а основен механизъм за гъвкаво, приобщаващо и ориентирано към резултати развитие на уменията.

Национален експертен екип по ПОО към ЦРЧР