Обратно към ЦРЧР

Измерване на въздействието в кариерното ориентиране

окт. 28, 2025

Да се измерва ефекта от дейностите, свързани с кариерно ориентиране и  консултиране, е особено важно, за да се осмислят инвестициите в човешкия капитал. Кариерното консултиране има силен социален ефект, когато е осъществено по ефективен начин. Практикуващите специалисти имат нужда от измерване на въздействието като ориентир доколко постигат целите в своята работа. Измерването на въздействието в кариерното ориентиране е сложен процес, който често се свежда до оценяване и контрол и това силно изкривява неговата същност. Изследването на въздействието изисква събиране и анализиране на точни данни за влиянието на кариерното консултиране върху всички заинтересовани страни. Рискът на работата с данни е, че числата се разпространяват и възприемат лесно, изглеждат обективни, но често ни отдалечават от контекста и не показват истинската картина.

Тази идея бе споделена от Tomáš Šprlák – международен експерт по кариерно консултиране – в презентацията му по време на тематичния семинар „Измерване на въздействието и устойчивостта на кариерното консултиране“[1], проведен в Братислава от 13 до 15 октомври 2025 г. Семинарът е организиран от Националната агенция „Еразъм+“ на Словакия и Словашката асоциация за международно сътрудничество с подкрепата на Програма „Еразъм+“ и Еврогайдънс.

Според експертът голяма част от безсмислието на реалните работни места е пряк резултат от желанието количествени да се измери това, което е неизмеримо по количествен начин. А кариерното консултиране е точно такава дейност, която трудно се поддава на прецизно количествено остойностяване. Нейната същност е във взаимодействието, емоцията, споделеността и емпатията между кариерния консултант и консултирания. Редуцирането на човешките и професионални отношения в цифри, премахва нюансираните истории на потребителите и спецификата на контекста, в който е възникнала потребността от консултиране.

Изследването на въздействието би следвало да се възприема като социокултурно конструирано явление и да бъде ориентирано в няколко насоки:

  • Насоки за пригодност за заетост – пригодност за заетост и резултати от заетостта;
  • Насоки за социални цели – социално включване, равенство и справедливост;
  • Насоки за индивидуално развитие – резултати от процеса на поведение и развитие;
  • Насоки за индивидуална инициативност – въздействието не се определя въз основа на външни критерии, а се дава приоритет на субективните преживявания на човека и чувството му за инициативност в живота.

Успехът на кариерната промяна трябва да се измерва от гледна точка на клиента, като се отчита въздействието върху неговото социално обкръжение, защото понякога определени резултати, които са добри за индивида, може да имат отрицателни последици и да предизвикат екологични или социални проблеми.

В светлината на екологичните и социалните кризи трябва да преосмислим самата представа за успешни резултати от консултирането. Tomáš Šprlák  дава някои идеи за преосмисляне на целите на кариерното ориентиране:

  • Използвайте подхода на способностите: фокусирайте се върху това, което хората са способни да бъдат/правят (реални свободи);
  • Интегрирайте показатели за „достоен труд“, където е уместно (права, сигурност, глас, справедливост);
  • Интегрирайте колективното измерение (социална среда, нужди на света).
  • Интегрирайте устойчивостта: ценности, сложност, бъдеще, агенция, екологично осведомени избори, колективно решаване на проблеми, граждански принос;
  • KISS („Keep it simple, stupid!” – „Прави го просто, глупако!”) + доверие: Настройте системата за насоки по начин, който дава на практикуващите свобода да отговорят на потребностите на своите клиенти по най-добрия възможен начин.

 

Отправни точки за по-богата оценка на въздействието:

  • Смесени методи и проследяване във времето: проследявайте траекториите, а не само изходите.
  • Участие: определете съвместно с потребителите и практикуващите какво е важно.
  • Съзнание за справедливост, а не „средно“: разделите ефектите (например ниска грамотност, отсяване…); проучете кой се възползва и кой е изключен.
  • Ориентирани към ученето прегледи: успехи и трудности, контекстуални фактори, мнения на клиенти и практикуващи, препоръки за практиката.
  • Тествайте индикатори за стимули за игри (класации, рейтинги или сравнителни табла, които съпоставят услугите една с друга).

 

Национален експертен екип по ПОО към ЦРЧР

[1] TCA Seminar “Impact measurement and sustainability in career counselling”, Bratislava, 2025.