Обратно към ЦРЧР

Cedefop публикува актуализираните национални „Ръководства за политиките в професионалното образование и обучение (ПОО) за 2023г.

юли 12, 2024
Cedefop публикува актуализираните национални „Ръководства за политиките в  професионалното образование и обучение (ПОО) за 2023 г.“. Двугодишните поредици от проучвания, обхващащи развитието на политиките за ПОО във всички страни от ЕС (с изключение на Малта, Ирландия и Чехия) и Исландия и Норвегия, играят решаваща роля в мониторинга на Cedefop за напредъка на държавите към постигане на приоритетите на ЕС в ПОО.
Докато навигираме в развиващия се пейзаж на ПОО, тези политики създават равносметка на действията, предприети от отделните държави за надграждане на техните политики за ПОО и оценяват тяхното въздействие върху напредъка на приоритетите, очертани в Препоръката на Съвета относно ПОО и Декларацията от Оснабрюк и дефинирани в национални планове за изпълнение, разработени през 2022 г.
В обзорът са изведени Ключови тенденции в информационните доклади за 2023 г. Те могат да бъдат групирани по следния начин:
  • Гъвкавост и привлекателност: държавите са приложили мерки, за да направят своите системи за ПОО гъвкави, устойчиви и привлекателни. Въпреки това, усилията ПОО да стане гъвкаво, приобщаващо и с гарантирано качество изостават.
  • Адаптиране на учебната програма: Учебните планове и програми за ПОО се преразглеждат, за да се приведат в съответствие с промените в индустрията и пазара на труда.
  • Модулни подходи: много държави от ЕС-27+ възприемат модулни рамки и подходи към резултатите от ученето към нови и съществуващи програми за ПОО.
  • Гъвкави пътища: страните въвеждат гъвкави пътища и подходи за бърза реакция и адаптиране към промените.
  • Професионално развитие на учители и обучители: националните политики се фокусират все повече върху осигуряването на систематични възможности за професионално развитие на училищни ръководители, учители и обучители.
  • Учене, базирано на работа: страните са увеличили участието на учащите в ПОО в обучението, базирано на работата (WBL), с разширени програми за стажове.
  • Зелен преход: разглеждането на зеления преход в ПОО е предизвикателство, с малко конкретни действия, изпълнени в националните планове.
В доклада са описани 26 национални справки за политиката в областта на ПОО на базата на които са изведени 400 разработки на политики в ПОО. Те отразявават различни национални нужди, амбиции и етапи на напредък.
Австрия, Дания, Германия, Финландия, Унгария, Словения докладват конкретни мерки за зелен преход и устойчивост. Франция и Латвия разглеждат зеления преход в контекста на уменията за бъдещето. България, Естония, Испания, Португалия, Словения интегрират зелените умения в разработването на квалификации и програми за обучение в ПОО. Германия се съсредоточава върху обучението за зелен преход за обучители в ПОО.
Франция реформира своето валидиране на предишно обучение (Validation des Acquis de l’Expérience, VAE) чрез Закон № 2022-1598 (2022) относно спешните мерки, свързани с функционирането на пазара на труда и определя три посоки за реформа: опростяване, повишаване на сигурността на пътищата за валидиране чрез предоставяне на индивидуализирана подкрепа; и създаване на национална цифрова платформа с информация за потребителите на различни етапи от процеса.
Португалската Apprenticeship + (Aprendizagem +) е насочена към млади хора и възрастни до 29-годишна възраст, включително най-уязвимите, и позволява на учащите да получат квалификация от ниво 5 на EQF. Програмата се състои от общо и научно обучение, технологично обучение и обучение, базирано на работа.
През 2022 г. в Австрия Министерският съвет на Австрия официално реши да създаде висше ПОО като отделен образователен сегмент и инициира процеса за създаване на Закон за висшето ПОО. Основната цел е да се консолидира разнородното поле на висшето ПОО чрез определяне на общи елементи и установяване на правна основа за общо разбиране.
През 2021 г. инициативата на работодателите за частична квалификация (AGi TQ) разработи знака за качество „Оne TQ better“, осигурявайки национално стандартизирано предлагане на частични квалификации (Teilqualifizierung, TQ) от участващите немски асоциации на работодатели и свързани с бизнеса образователни институции . Печатът за одобрение гарантира качество за завършилите и техните (потенциални) работодатели.
Въпреки, че напредъкът варира в отделните страни, тези най-нови политики в ПОО подчертават необходимостта от ускоряване на създаването и прилагането на допълнителни политиките, за да направят националните системи за ПОО по-привлекателни, по-гъвкави, по-иновативни, по-приобщаващи и с гарантирано качество. Това ускорение е необходимо, за да се реализират амбициите на ЕС и да се предостави на Европа и нейните граждани обучението и уменията, необходими за справяне с настоящите и бъдещите предизвикателства.
Национален експертен екип по ПОО към ЦРЧР